Dit jaar namen 14 Dimpact-gemeenten deel aan het programma met de volgende cases:
1. Overheidsbrede loketten
Deelnemers: gemeente Enschede, DUO en ICATT
Interactie-ontwerp voor het tonen van zaakinformatie van DUO via de ZGW-API in KISS (Klantinteractie Servicesysteem), zodat het overheidsloket in Enschede ook direct vragen hierover kan beantwoorden. Onze leden Enschede en Hoorn nemen deel aan dit landelijke initiatief.
2. MijnBerichten
Deelnemers: gemeente Groningen, Maykin en Worth Systems
Inwoners en ondernemers krijgen online berichten van overheden. Bijvoorbeeld van de Belastingdienst via MijnOverheid. In deze case gaat het om het versturen van berichten via de gemeentelijke MijnOmgeving. Dat doen we op een standaard wijze, die ook past bij MijnOverheid. Naast PodiumD Portaal/ Open Inwoner Platfspeelt ook de generieke Notificatieservice een belangrijke rol.
3. VTH-applicatie gekoppeld aan OIP
Deelnemers: gemeenten Horst aan de Maas en Venray, Maykin en Roxit
Koppeling op basis van de ZGW-API standaard tussen Rx.Mission (Vergunningen-Toezicht-Handhaving systeem van Roxit) en OIP.
4. Burgerzakenmodules gekoppeld aan PodiumD Portaal
Deelnemers: gemeente Groningen, Maykin en Pink Roccade
De ambitie is één portaal voor inwoners, waar de afhandeling van alle aanvragen online gevolgd kan worden. Inwoners kunnen hier ook vragen stellen en de gemeente kan taken uitzetten. Zo’n portaal hebben we met PodiumD Portaal. In deze case willen dit portaal verrijken met informatie uit de Burgerzakenmodules (BZM). Het gaat om het tonen van zaakinformatie en het uitzetten van taken vanuit BZM. Dat doen we op basis van de Common Ground standaarden.
5. PodiumD Portaal- eSuite, de koppeling op basis van ZGW-API
Deelnemers: gemeente Assen en Oost Gelre, ondersteund door Zwolle
Qua techniek voor ons geen nieuws, want we dit hebben al geregeld. Het doel hier is opschaling van de toepassing van de ZGW-API standaard. Common Ground is gebaat als veel gemeenten én leveranciers hiervan gebruik maken. Voordelen: een efficiëntere informatiehuishouding, gemak voor inwoners, want informatie is eenvoudig te publiceren in een MijnOmgeving. En aan die opschaling draagt Dimpact graag bij.
Aan de hand van de uitgewerkte Service Blueprint van de Gehandicaptenparkeerkaart richten we een omgeving in, zodat de (onderliggende) techniek ook zichtbaar wordt.
Demodag
Op donderdag 17 oktober werd de Hackathon feestelijk afgesloten met de demodag. Hier werd de uitkomst van de Hackathon gedeeld en bepaalden we hoe we verdergaan.